Velká cholesterolová lež


Zdroj: http://www.wmmagazin.cz/view.php?nazevclanku=velka-cholesterolova-lez&cisloclanku=2010060003

MUDr. Dwight Lundell  |  16. 06. 2010  |  Omyly v medicíně
Jako kardiochirurg jsem vykonal více než 5000 operací srdce, a dnes přišel den, abych napravil svůj omyl lékařskými a vědeckými fakty.

My lékaři jsme se mýlili 


My lékaři se vším naším vzděláním, znalostmi a autoritou si často vybudujeme dost velké ego, které nám pak ztěžuje přiznat, že jsme se mýlili. Takže tady to je. Otevřeně přiznávám, že jsem se mýlil. Jako kardiochirurg s pětadvaceti lety praxe jsem vykonal více než 5000 operací srdce, a dnes přišel den, abych napravil svůj omyl lékařskými a vědeckými fakty.

Mnoho let jsem praktikoval s dalšími prominentními chirurgy, označovanými za „tvůrce veřejného mínění“. Bombardováni vědeckou literaturou, neustále na seminářích, jsme my, coby tvůrci veřejného mínění, trvali na tom, že onemocnění srdce je prostě důsledkem zvýšené hladiny cholesterolu v krvi.

Jedinou přijatelnou léčbou bylo předepisování léků na snižování krevního cholesterolu a diety s velmi nízkým obsahem tuků. Pochopitelně jsme trvali na tom, že taková dieta sníží hladinu cholesterolu a výskyt onemocnění srdce. Odchýlit se od těchto doporučení bylo považováno za kacířství a mohlo vést až k žalobě.

Nefunguje to!

Tato doporučení již nejsou vědecky ani morálně obhajitelná. Už před lety bylo zjištěno, že skutečným důvodem onemocnění srdce jsou záněty stěn tepen, a toto zjištění vede pomalu ke změně způsobů, jakým budou onemocnění srdce a další chronické nemoci léčeny.

Dlouhodobě praktikovaná zavedená dietetická doporučení vyvolala epidemii obezity a cukrovky, jejichž následky úmrtností, lidským utrpením a ekonomickými dopady porážejí veškeré morové epidemie v historii.

Ačkoliv 25% lidí bere drahé statiny, a i když jsme snížili množství tuku v potravě, zemře tento rok na onemocnění srdce více Američanů, než kdykoliv dříve.

Statistiky American Heart Association ukazují, že 75 miliónů Američanů trpí onemocněním srdce, 20 miliónů má cukrovku a 57 miliónů je jí ohroženo. Tyto nemoci postihují stále větší počet stále mladších lidí.

Jednoduše řečeno, bez zánětů v těle není možné, aby se cholesterol usazoval na stěnách tepen a způsoboval onemocnění srdce a mrtvice. Bez zánětů by se pohyboval volně tělem, jak to příroda zamýšlela. Jsou to záněty, kvůli nimž se cholesterol usazuje. Zánět není nic komplikovaného – je to jednoduše přirozená obrana těla před nepřáteli, jako jsou bakterie, toxiny nebo viry. Zánět je ve své funkci ochrany těla před těmito bakteriálními a virovými vetřelci dokonalý. Pokud ovšem tělo neustále vystavujeme zraněním toxiny nebo potravou, k jejímuž příjmu není uzpůsobeno, dojde k něčemu, čemu se říká chronický zánět. Chronický zánět je přesně tak škodlivý, jako je akutní zánět prospěšný.

Který rozumný člověk by se vědomě vystavoval potravinám a jiným látkám, o nichž ví, že mu poškozují tělo? Dobře, možná kuřáci, ale ti se k tomu alespoň rozhodují dobrovolně.

My ostatní jsme se jednoduše drželi doporučené stravy, obsahující nízké množství tuků a vysoké množství polynenasycených olejů a sacharidů, aniž bychom tušili, že si tím permanentně poškozujeme tepny. Toto opakované poškozování vede ke vzniku chronických zánětů směřujících k onemocnění srdce, mrtvicím, cukrovce a obezitě. Ještě jednou to zopakuji.  Nízkotučná dieta, kterou nám po léta doporučovala zdravotní věda, způsobuje poranění a záněty tepen.

Co je největším viníkem chronických zánětů? Odpověď je jednoduchá: je to přebytek jednoduchých vysoce zpracovaných sacharidů (cukr, mouka a všechny produkty, které jsou z nich vyrobeny) a nadměrná konzumace rostlinných olejů omega-6, jako jsou sójový, kukuřičný a slunečnicový, které se nachází v mnoha zpracovaných potravinách.

Představte si na chvíli, že si drsným kartáčem opakovaně přejíždíte přes kůži, dokud nezčervená a takřka nezačne krvácet. Řekněme, že to budete dělat několikrát denně po dobu pěti let. Pokud dokážete snášet bolestivé kartáčování, budete mít nakonec na kůži krvácející, oteklou infikovanou oblast, jejíž stav se bude s každým dalším kartáčováním zhoršovat. To je dobrý způsob, jak si představit proces zánětu, který vám možná právě teď probíhá v těle.

Nezáleží na tom, kde k zánětu dojde, jestli uvnitř nebo na povrchu vašeho těla, jde vždy o totéž. Nahlédl jsem do tisíců a tisíců tepen. Nemocná tepna vypadá, jakoby někdo vzal kartáč a opakovaně rozdíral její stěny. Potraviny, které jíme, několikrát denně vytvářejí drobná poranění, na něž tělo opakovaně odpovídá tvorbou zánětů.

Ačkoliv máme rádi sladkou koblihu, tělo na ní odpovídá poplachem, jakoby dorazil nepřítel vyhlašující válku. Potraviny plné cukru a jednoduchých sacharidů nebo zpracované s oleji omega-6, aby vydržely déle v regálech supermarketů, jsou již dlouho základem naší stravy. A tyto potraviny pomalu otráví každého.

Jak vede snězení obyčejné koblihy k tvorbě zánětu a onemocnění?

Představte si, že si na klávesnici vylijete sladký sirup a získáte představu o tom, co se stane s vašimi buňkami. Když sníme jednoduchý sacharid, jako cukr, hladina cukru v krvi rychle vzroste. V odpověď začne slinivka vylučovat inzulín, aby přesunul cukr do buněk, kde bude uskladněn jako zásoba energie. Pokud jsou buňky plné a další glukózu nepotřebují, nepřijmou ji.
Jakmile plné buňky extra glukózu odmítají, hladina cukru v krvi vzroste, což vede k další produkci inzulínu, a cukr je proměněn na tuk a uskladněn v tukových tkáních.

Co má toto všechno společného se záněty? Hladina cukru v krvi je udržována ve velmi úzkém rozsahu. Nadbytečné molekuly cukru se totiž navazují na různé bílkoviny, které pak poškozují stěny tepen. Opakovaná poškození vedou k tvorbě zánětů. Když si několikrát denně zvednete hladinu cukru v krvi, je to totéž, jako byste rozdírali citlivou vystýlku svých tepen kartáčem.
I když to nevidíte, buďte si jisti, že k tomu dochází. Během pětadvaceti let jsem viděl více než 5000 pacientů, a všichni měli jedno společné – záněty v tepnách.

Vraťme se ke koblize. Tato nevinně vypadající dobrota obsahuje nejen cukr, ale byla upečena v jednom z mnoha omega-6 olejů, například v sójovém. Brambůrky a hranolky se smaží v sójovém oleji. Polotovary jsou vyráběny s omega-6 oleji, aby se prodloužila jejich životnost v supermarketech. Ačkoliv omega-6 oleje patří mezi esenciální – jsou součástí každé buněčné stěny, která kontroluje výměnu látek mezi vnitřkem buňky a okolím – musí být konzumovány ve správném poměru k olejům omega-3.

Pokud se tato rovnováha posune ve prospěch přílišné konzumace olejů omega-6, produkují buněčné membrány blokovací chemikálie, tzv. cytokiny, které přímo způsobují záněty. Dnešní strava obsahuje extrémní nepoměr těchto olejů. Tato nerovnováha se pohybuje mezi 15:1 až do 30:1 ve prospěch omega-6. To znamená obrovské množství cytokinů vyvolávajících záněty. Optimální zdravý poměr by měl být 3:1.

Aby to bylo ještě horší, nadbytečná váha, kterou sebou díky těmto potravinám nosíte, vede k tvorbě přeplněných tukových buněk produkujících velké množství pro-zánětlivých chemikálií, které poškození způsobená vysokou hladinou cukru v krvi dále zhoršují. Proces, který začal koblihou, se promění v začarovaný kruh, který vede k onemocnění srdce, vysokému krevnímu tlaku, cukrovce a nakonec Alzheimerově nemoci.

Nelze utéct před skutečností, že čím více konzumujeme připravených a zpracovaných potravin, tím více si každodenně přidáváme k zánětům. Metabolizmus lidského těla není navržen k zpracování potravin plných cukrů a olejů omega-6.

Existuje pouze jediný způsob, jakým záněty odstranit, a tím je návrat k potravinám bližším přírodnímu stavu. K budování svaloviny potřebujete více bílkovin. Vybírejte velmi komplexní sacharidy, jako například ovoce a zeleninu. Omezte nebo eliminujte zánětlivé oleje omega-6 jako kukuřičný a sójový a zpracované potraviny, které je obsahují. Jedna lžíce kukuřičného oleje obsahuje 7,280 miligramu omega-6. Sójový ho obsahuje 6,940 mg. Používejte místo nich olivový olej nebo máslo z mléka krav živených trávou. Živočišné tuky obsahují méně než 20% omega-6 a jsou mnohem méně zánětotvorné, než údajně zdravé rostlinné oleje. Zapomeňte na „vědecká fakta“, která vám tak dlouho vtloukali do hlavy. Ve skutečnosti neexistují vůbec žádná vědecká fakta, podle nichž nasycené rostlinné tuky způsobují onemocnění srdce. Vědecká fakta, podle nichž nasycené tuky zvyšují hladinu cholesterolu v krvi, jsou také velmi slabá. A protože dnes už víme, že cholesterol není příčinou onemocnění srdce, jsou obavy ze saturovaných tuků ještě absurdnější.

„Cholesterolová teorie“ přišla s doporučením jíst potraviny bez tuků nebo nízkotučné, a to pak vedlo k vzniku „potravin“, které nyní způsobují epidemii zánětů. Doporučením, aby se lidé vyhýbali saturovaných tukům a upřednostňovali potraviny s vysokým obsahem olejů omega-6, udělala medicína obrovskou chybu. Dnes tu máme epidemii zánětů tepen, vedoucí k onemocněním srdce a napomáhající dalším tichým zabijákům.

Co můžete udělat? Dejte přednost skutečným potravinám, které ještě jedla vaše babička a vyhněte se těm, které vaše matka nosila či nosí z regálů supermarketu plných polotovarů. Eliminací zánětlivých potravin a přidáním esenciálních živin z nezpracovaných potravin můžete napravit poškození tepen způsobené dnešní typickou stravou.

Zdroj: http://www.totalhealthbreakthroughs.com/2009/02/heart-surgeon-admits-huge-mistake/

Prolomení mýtu o vejcích

Cholesterolový nepřítel číslo jedna. To byla nálepka, kterou vajíčka získala v minulosti. Čím dál tím více výzkumů však ukazuje, že vůbec nejsou tak nebezpečná, jak se zdálo.

Na doporučené množství zkonzumovaných vajec má vliv i to, jak si je uděláme. A kolik živočišných tuků spořádáme zároveň s nimi.

Pověst potraviny rizikové pro zdraví získala před léty v kampani proti dramatickému nárůstu infarktů a mrtvic. Za hlavního viníka, který ucpává cévy a vyvolává tuto moderní epidemii, označili odborníci vysokou hladinu cholesterolu. A za největší cholesterolovou bombu pak vajíčka.

Reakce lidí na sebe nenechala dlouho čekat. Výrazně klesla jejich spotřeba. Lidé se jich začali bát. Na rozdíl od smetany, šlehačky, tučných sýrů a dalších potravin, které obsahují také hodně cholesterolu.

A ještě pořádnou porci problematičtějších živočišných tuků. U nich navíc není pochyb o tom, že akcelerují tloustnutí a zrychlují kornatění cév, pokud jich jíme příliš mnoho. Nad vejci se vznáší otazník.

Ohromující výzkum na 100 000 lidech

Přispívají opravdu k infarktům a mrtvicím? Tuto jednoduchou otázku si položili vědci z Harvardské univerzity v Bostonu. Pak se pustili do úctyhodné studie. Zkoumali na 100 000 lidech, jestli konzumace jednoho vejce denně zvyšuje riziko aterosklerózy, tedy infarktu nebo mrtvice. Dospěli k překvapujícímu závěru: U naprosté většiny lidí nezvyšuje! Nebyli však schopní přesně určit, proč tomu tak je.

Mezi zkoumaným vzorkem populace se ovšem objevila jedna výjimka: diabetici. Těm vědci nemohli doporučit pravidelnou konzumaci vajec. Příliš mnoho z nich pak mělo problémy se zvýšenými krevními tuky.

Rozhodující není množství přijatého cholesterolu, ale schopnost organismu se s ním vyrovnat,

„Podobné výzkumy nejsou ojedinělé,“ říká přední odbornice právě na vajíčka doc. ing. Kamila Míková, CSc., z Fakulty potravinářské a biochemické technologie VŠCHT v Praze. „I další studie ukazují, že vejce mají velmi malý a klinicky nepříliš významný vliv na hladinu cholesterolu v krvi.“

Příčiny, o kterých nevíme skoro nic

Důvodů, proč tomu tak je, se ukázalo několik. Souvisí se složením této potraviny.

Zákaz? Jen výjimečně!

V západní Evropě prodávají vejce obohacené o různé látky. Začínají se objevovat i u nás. Jednou z těchto látek jsou omega -3 NMK. Působí proti infarktu a mají řadu pozitivních účinků na cévní systém.

Snáší je slepice, které dostávají do krmné směsi třeba lněná semínka nebo rybí tuk, protože obsahují hodně omega -3 NMK. Nutričně obohacená vejce bývají o něco dražší (zhruba o 30 %). Můžete se po nich poptat v hypermarketech a specializovaných obchodech: Tesco, Billa aj.

Jsou tipem pro lidi se zvýšenými krevními tuky. Ale určitě ne rozhodujícím řešením.

Nejíst vůbec vajíčka, protože mám vysoký cholesterol, je totiž hloupost. Většina z těchto lidí si je může dopřát, pokud jim v tom nebrání další zdravotní potíže.

Užitečný test

„Podstatnou roli v tom hraje skladba jídelníčku,“ říká docentka Míková. „Pokud v ní dominují živočišné tuky a trans tuky, které vznikají třeba při nesprávném smažení, mohou mít větší problémy s cholesterolem než při konzumaci vajec. Pokud v ní převažuje ovoce, zelenina, ryby, nízkotučné mléčné výrobky a rostlinné tuky, nezpůsobí vejce konzumovaná v rozumném množství žádné dramatické potíže.“

Výše cholesterolu závisí na skladbě jídelníčku - rostlinné tuky, ovoce, zelenina, nízkotučné mléčné výrobky nebo ryby v kombinaci s vejci by neměly způsobit žádné potíže.

Kolik týdně jich lze sníst, je nutné probrat s dietologem nebo nutriční terapeutkou. Pomůckou může být, když si pacient nechá změřit cholesterol. Třeba po měsíci konzumace dohodnutého množství vajíček. Jeho hladina napoví, jak to zvládá. „Rozhodující totiž není ani tak množství přijatého cholesterolu, jako schopnost organismu se s ním vyrovnat,“ zdůrazňuje docentka Míková.

Superpotravina

Jíst vajíčka, i když zápolím s vysokou hladinou krevních tuků, to není jen o mlsném jazýčku. Z nutričního pohledu jde totiž o superpotravinu. Ne náhodou. Je extraktem toho nejcennějšího, co příroda dokázala vymyslet pro zrození budoucího zárodku. Nemělo by nás proto překvapit, že vejce obsahují vitamíny všech skupin (s výjimkou céčka), minerální látky, stopové prvky, ale také biologicky hodnotnější bílkoviny než jsou ty z masa a mléka. Jsou v nich totiž hojně zastoupeny esenciální aminokyseliny, které si nedokážeme syntetizovat a při tom se bez nich neobejdeme.

Vajíčko má energetickou hodnotu 332- 387 kJ. To je o něco víc než jedno velké jablko. Proto se hodí i pro hubnutí: žádná kalorická bomba, navíc nás zasytí na relativně dlouhou dobu, takže trpíme méně pocity hladu a nutkáním se přejídat.

„I to jsou důvody, proč nepodléhat cholesterolové hysterii kolem vajíček, a jíst je,“ zdůrazňuje docentka Míková. „Samozřejmě s rozumem.“




Já jsem tento soubor z internetu vybral do svého webu, abych poukázal na jeho kontroverzní obsah, jako pohled, kde se současná západní lékařská věda dost často opírá pevně o někdy dost diskutabilní názory. Já jsem rodem Kysučan a od svých mladých let si nepamatují, že by někdo u nás znal či používal jakékoli rostlinné oleje do potravin. Lidé měli a znali jedině tuky živočišné, od másla, sádla a ostatních. V těch dobách lidé měli své krávy, prasata, koně a jinou drůbež všeho možného druhu, jako husy, kačeny, krocany, slepice, králíky případně i nutrie. Od těchto všech využívali jejich tuky do všech možných druhů potravin. Takže žádné rostlinné tuky, teda oleje jsem ve svém mládí nikdy ani v obchodech neviděl a nikdo se o nich nikdy ani nezmínil. Přesto lidé žili dlouho a zdraví měli pevné jak řemen. Např. i u nás doma můj otec se dožil skoro 90 a nikdy si nepamatují, že by si ztěžoval na nějakou nemoc, že ho něco bolí. Odtud jsem čerpal odvahu k pověšení tohoto souboru převzatého z internetu na svůj web.

Ale pozor: Aby bylo dáno zadost i kontroverzní, tj. tradiční straně, že nic na světě není pouze černo-bílé, připojují zde i příspěvek paní MUDr Ester Točíkové ze Slovenska, která zůstává skalním přívržencem dosavadních tradičních názorů o cholesterolu, beztak stále platných v současném světovém zdravotnictví.

Její oslovení:

Ahojte všetci, čo čítate o veľkej cholesterolovej lži.

Tento článok je lož, zlá, chorá a škodiaca.

Omega mastné kyseliny držia na uzde zlý cholesterol a vysoké hladiny tuku v krvi a pokiaľ sa užívajú pravidelne a kombinujú sa s miernou dávkou denného pohybu, tak sú dobrodením pre ľudský organizmus, pretože ho čistia, predchádzajú užívaniu statínov, pôsobia proti ateroskleróze, udržiavajú pružné a zdravé cievy a vyživujú mozog. Bez nich mozog chátra a pisateľ uvedeného článku omega mastnú kyselinu preto asi nevidel ani na papieri, nieto na tanieri. Omega 3 mastné kyseliny obsahujú len tie oleje, ktoré sú za studena lisované a sú z prvého výlisu - teda panenské oleje. Ľanový olej za studena lisovaný patrí k najkvalitnejším na svete. Je lepší, ako kvalitný olivový olej - viď aj jeho cena!!

Prepálené tuky, napríklad také, v ktorých sa vysmážali šišky, neobsahujú žiadne nenasýtené mastné kyseliny a nikdy ich nemohol odporúčať ako zdravý proticholesterolový jedálniček žiaden lekár. Oleje, ktoré lekári odporúčajú konzumovať, sú za studena lisované a musia sa užívať bez tepelnej úpravy, lebo omegy sa prepálením zničia a naopak - vytvárajú sa až nebezpečné rakovinotvorné látky. Preto sa na vysmážanie používajú zvlášť upravené oleje, ktoré nebezpečné látky pri tepelnej úprave netvoria. Ten pán, ktorý sa na stránkach za lekára vydáva, alebo ktorého meno bolo hrubo zneužité na dezinformáciu, preto nepíše pravdu.

Obezita a cukrovka je z rafinovaných, neživých, dlhotrvajúcich potravín, ktoré sú dlhotrvajúce aj v tráviacom trakte, nevedia sa stráviť, preto podliehajú hnilobným procesom a tak produkujú toxíny, ktorými sme zvnútra zamorení, ak sa pravidelne nečistíme. Takýmto potravinám sa v súčasnosti nedá vyhnúť, pretože to by sme si pomaly nič na jedenie v obchodoch nemohli kúpiť. Sú to potraviny tak ťažko straviteľné, že trvalo preťažujú a vyčerpávajú podžalúdkovú žľazu (okrem iných orgánov) a tá postupne stráca schopnosť produkovať inzulín.

Z hľadiska celostnej medicíny tvoria tieto potraviny stagnáciu základnej životnej energie a zahlieňujú organizmus. (Napr. veľa detí a dospelých sa vylieči z alergií, chronických dýchacích problémov atd, pokiaľ sa im z jedálnička  vylúčia niektoré z týchto potravín.)

Ak existuje nejaká potravinová lož  - tak to je lož, že  upravované potraviny, ktoré bež kupujeme, sú zdravé. Žiaľ, patrí k nim aj dlhotrvajúce mlieko a kuracie mäso, ktoré nepochádza z kureniec, ktoré sú chované normálne - na zelenej tráve, s výbehom. Pozrite sa na hruškovité postavy bežných Američanov - okolo svojich bokov a na bruchu nosia kilá kuracích stejkov s hormónmi, ktoré sa dávajú kuratám na rýchly rast atd.

Ale na pozadí článku beží ešte jedna informácia - lekár - klamár, ktorý odoperoval tisícky pacientov (rozumej - zachránil im život), sa verejne kajá zo svojich hriechov...

A ľudské komplexy sa upokojujú: vidíš ho, darebáka jedného....

O čom to všetko je?  Pre koho je to dobré?

Všetkých vás zdravím MUDr. Ester Točíková.
To MUDr. píšem len preto, aby bolo jasné, že pochádzam z klanu zločineckých lekárov.

E-mail:  j.chromik@volny.cz

Josef Chromík, Hlavní třída 46, 736 01 Havířov 1. ( 596 813 651)





Zpět



Valid CSS!


Copyright © 2010-2011 chromik.wz.cz. All rights reserved.